مقالات

سنسور تشخیص حرکت در دوربین مداربسته چیست؟

سنسور تشخیص حرکت چیست؟

کسانی که صاحب مشاغل و کسب و کار هستند ،به این موضوع واقف اند که امنیت مسئله بسیار مهمی است که باید جزو الویت‌های اساسی یک کسب و کار باشد.

آمار و حوادث نیز گویای این موضوع هستند که آمار سرقت همچنان در حال افزایش است. 

به همین جهت در خرید دوربین مداربسته باید به یکسری نکات توجه کرد.برخی از این دوربین‌ها دارای یک ویژگی فوق العاده می‌باشند و این ویژگی  با نام سنسور تشخیص حرکت در دوربین مداربسته شناخته می‌شود.

این مدل از دوربین‌ها عملکرد شگفت انگیزی دارند و هر آنچه را که در محیط حرکت کند شروع به ضبط تصاویر می‌کند.

معنی این امر این است که اگر محل کار یا فروشگاه شما مورد سرقت قرار گیرد،این دوربین‌ها تمام حرکاتی را که مشاهده می‌کنند ضبط کرده و در اختیار شما قرار می‌دهند.

سنسور تشخیص حرکت

سنسور تشخیص حرکت PIR چیست؟

در امنیت سیستم‌های حفاظتی و نظارتی، ورود افراد به یک منطقه خاص یکی از مهمترین موضوعات است. به طوری که سازنده‌های دوربین‌های مداربسته هر بار یک راه حل برای پردازش صحیح این مسئله ارائه می‌دهند.

کلیه امکانات مرتبط، که در این باره معرفی شده اند مانند؛ فنآوری‌های جدید تشخیص حرکت، تشخیص نفوذ و عبور از خط، استفاده از دوربین‌های نظارتی را ساده نموده اند.

این بار ویژگی جدید دیگری به فناوری‌های قبلی اضافه شده است و آن ویژگی PIR در دوربین‌های مداربسته است.

قابلیت PIR در دوربین مدار بسته با نصب سنسور تشخیص حرکت PIR به دوربین اضافه شده است. در ادامه، بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد.

محتوای مورد بحث در این مقاله:

  1. PIR به چه معنی است و سنسور تشخیص حرکت PIR چگونه کار می‌کند؟
  2. مزیت سنسور تشخیص حرکت PIR چیست؟
  3. فعال سازی سنسور PIR
  4. اجزای سنسور PIR
  5. بهترین مکان برای نصب دوربین مدار بسته با قابلیت PIR
  6. تفاوت بین دوربین با قابلیت PIR و دوربین با قابلیت تشخیص حرکت

سنسور تشخیص حرکت PIR به چه معنی است و این سنسور چگونه کار می‌کند؟

سنسور PIR در واقع مخفف کلمه Passive Infrared Sensor می باشد و به معنای سنسور مادون قرمز غیرفعال است. عملکرد این سنسور به این صورت است که فقط با جذب تابش از محیط کار می‌کند.

سنسور PIR در دوربین‌های مداربسته، میزان تابش مادون قرمز در پس زمینه را اندازه گیری می‌کند. با تغییر آنچه در ابتدا ضبط کرده است، سنسور فعال می‌شود.

توجه:  اشعه‌های مادون قرمز  با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند و برای تشخیص آن نیاز به تجهیزات خاصی می باشد.

همه اجسام از خود پرتو مادون قرمز منتشر می‌کنند. بدن انسان هم با گرمایی که از خود ساطع می‌کند با نور مادون قرمز قابل تشخیص است.

سنسور PIR به نور مادون قرمز حساس است، بنابراین وقتی شخصی وارد میدان دید دوربین مداربسته تحت شبکه با قابلیت PIR می‌شود، سنسور فعال می‌شود.

حتی ورود اجسام متحرک نیز می تواند این حسگر را فعال کند. بسته به اینکه چه تنظیماتی را برای آن تنظیم کرده اید، هشدارها مانند چراغ‌های چشمک زن عمل می‌کنند و دوربین شروع به ضبط تصاویر می‌کند.

به عنوان مثال؛ تنظیمات دوربین مداربسته بیسیم به گونه ای است که افراد را برای ورود به یک منطقه خاص در زمینه دید دوربین مداربسته سیم کارتی مطلع می‌کند.

بنابراین، اگر شخصی به آن منطقه وارد شود، سنسور فعال می‌شود و زنگ هشدار به صدا در می آید تا ورود فرد یا هر سوژه در حال حرکت به شما اطلاع داده شود.

مزیت سنسور حرکت PIR چیست؟

سنسور حرکت PIR مبتنی بر گرما است و با دقت بالایی طراحی شده است. به گونه ای که در برابر حرکات کاذب خطای جزئی داشته باشد.

دوربین‌های مداربسته با قابلیت PIR به اندازه کافی هوشمند هستند که حرکت انسان یا حیوان را از حرکت کاغذ در محیط متمایز می‌کنند.

اگر دوربین محرک‌های کاذب و سوژه‌های اصلی را تشخیص ندهد ، با هشدارهای غیرواقعی زیادی روبرو خواهیم شد.

فعال سازی سنسور PIR

در فعال سازی سنسور تشخیص حرکت PIR دو عامل موثر است. این عوامل عبارتند از:

  1. ورود سوژه در زاویه دید دوربین مداربسته و انتشار اشعه‌های مادون قرمز از سوژه حسگر را فعال می‌کند. (منبع نور مادون قرمز را افزایش دهید)
  2. یک دوربین مداربسته خورشیدی با قابلیت PIR تغییر الگوی تابش محیط را ثبت می‌کند. راه نور مادون قرمز قبل از ورود سوژه با پس از ورود سوژه. (جابجایی منبع نور مادون قرمز)

اجزای سنسور PIR

  1. یک سنسور حساس به نور مادون قرمز که آن را از محیط دریافت کرده و به سیگنال الکتریکی (میکروولت) تبدیل می‌کند.
  2. عدسی که تشعشعات مادون قرمز را از مناطق مختلف در فواصل مشخص تشخیص می دهد و هیچ نوری از آنها عبور نمی‌کند.
  3. یک مدار الکترونیکی که تغییرات ولتاژ را برای مدتی اندازه گیری و به آنها واکنش نشان می‌دهد. تغییرات ولتاژ ناشی از تغییر مقدار انرژی مادون قرمز دریافت شده از محیط است و با ورود سوژه متحرک نیز اتفاق می‌افتد.
  4. بهترین مکان برای نصب دوربین‌های مدار بسته با قابلیت PIR

بهترین مکان برای نصب تجهیزات دوربین مداربسته  با قابلیت PIR ، مکانی با دید وسیع است به طوری که هیچ مانعی در زمینه دید دوربین وجود نداشته باشد.

به این ترتیب سوء عملکرد دوربین مداربسته با قابلیت PIR به حداقل می رسد. به عنوان مثال ، دیوارها و سقف‌های بزرگ که سیستم تهویه نصب نشده اند بیشترین تزئینات مینیاتوری دارند.

نصب دوربین مداربسته در مجاورت سیستم تهویه باعث ایجاد اختلال در حسگر به دلیل ورود و خروج هوای سرد و گرم می‌شود و در نتیجه هشدارهای نادرست ایجاد می‌شود.

تفاوت بین یک دوربین با قابلیت تشخیص حرکت PIR و یک دوربین با قابلیت تشخیص حرکت 

سنسور تشخیص حرکت در دوربین مداربسته (PIR) به هر جسمی که حرارت داشته باشد پاسخ می دهد.

جسم متحرک می تواند یک انسان یا حیوان باشد. مثالی از تفاوت دو دوربین با قابلیت تشخیص حرکت PIR و PIXEL بیان کنید.

این دوربین همچنین با تشخیص حرکت پیکسل بسیاری از محرک‌های کاذب را تشخیص می دهد. زیرا براساس تغییر پیکسل عمل می‌کند و هر تغییری در پیکسل حرکت مشخص است.

به عنوان مثال، حرکت یک ورق به دلیل وزش باد، ورق‌ها جابجا می‌شوند و دوربین پیکسل متحرک را به عنوان یک جسم متحرک عملی تشخیص می دهد.

اگر قرار باشد دوربین پس از تشخیص حرکت ضبط را شروع کند ، دوربین با تشخیص حرکت پیکسل شروع به ضبط تصویر می‌کند.

در مثالی دیگر ، حرکت برگ‌های گیاه محرکی کاذب است. دوربینی با قابلیت PIR ، حرکتی را به معنای تشخیص یک جسم متحرک داغ در نظر می گیرد.

بنابراین ، حرکات اشتباهی مانند حرکت ورق‌ها در اثر باد یا ورزش گیاهان را احساس نمی‌کند. در نتیجه ، دوربین مداربسته با قابلیت PIR هشدار یا ضبط را شروع نمی‌کند.

پس اگر نیاز به سنسور تشخیص حرکت در دوربین مداربسته خود دارید در خرید پکیج دوربین مداربسته دقت کنید که دوربین مداربسته‌های شما دارای این سنسور باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *