به گزارش ایلنا، امروزه حفظ حریم خصوصی در اینترنت و فضای مجازی سخت شده است. فنّاوری با سرعت زیادی در حال رشد است و ردیابی دادهها تبدیل به یک روش معمول شده است.
دیگر جای تعجب نیست که سرویسهای مختلف در اینترنت مثل سایتها و شبکههای اجتماعی تولد ما را تبریک بگویند یا با توجه به خریدهای آنلاینی که انجام میدهیم، توصیههای خرید دیگری به ما پیشنهاد دهند.
سرویسهای آنلاین و شبکههای تبلیغاتی از این ویژگی سود مالی زیادی میبرند؛ اما توجه داشته باشید که این کار نوعی تجاوز به حریم شخصی ماست؛ چراکه حریم شخصی آنلاین از حقوق کاربران اینترنت محسوب میشود. زمانی که به اینترنت متصل میشویم و فعالیتهایمان را بهصورت آنلاین دنبال میکنیم از خودمان ردپای دیجیتال بهجا میگذاریم.
همین ردپاهای دیجیتال مشخص میکند که چه عادتهایی داریم، وضعیت سلامتیمان چطور است و عادتها و سلیقه خریدمان چیست. این دادهها میتواند در دسترس شرکتهای تبلیغاتی با اهداف مختلف قرار گیرد. با توجه به رشد شبکههای اجتماعی و میل کاربران به فعالیت در این شبکهها، حجم زیادی از این اطلاعات توسط خود کاربران در اینترنت توزیع میشود.
البته اطلاعاتی که در فضای مجازی درباره هویت و علایق ما جمع میشود، میتواند تأثیر مثبتی در زندگی ما داشته باشد. مثلاً به شکلگیری اهداف شرکتها برای ارائه خدمات و محصولات کاربردی بهتر کمک میکند یا وبسایتهای موردعلاقه ما با کمک این اطلاعات میتوانند در جهت رضایتمندی بیشتر مشتریانشان گام بردارند.
بااینحال نباید نکات امنیتی را در استفاده از اینترنت و حضور در فضای مجازی فراموش کنیم. در بستر اینترنت باید با احتیاط بیشتری گام برداریم و اطلاعات خود را در اختیار هرکسی قرار ندهیم. هرقدر اطلاعات شخصیمان را بیشتر به اشتراک بگذاریم کنترل کمتری بر روی اطلاعاتمان داشته و زمینه سوءاستفاده بیشتری را فراهم میکنیم.
اگر میخواهید آسیبهای احتمالی به حریم شخصیتان را به حداقل برسانید، سعی کنید به کنترل اطلاعاتتان در فضای مجازی توجه داشته باشید. از موتورهای جستوجو و مرورگرهای امن استفاده کنید. وارد هر سایتی نشوید و از رمزهای عبور قدرتمند استفاده کنید تا امنیت دادههایتان در فضای آنلاین حفظ شود.