مقالات

ردیاب چیست و بررسی 5 ردیاب کاربردی

ردیاب و جی پی اس

جی پی اس و ردیاب چیست ؟

 

جی پی اس خودرو ، ردیابی گوشی ، موقعیت یاب ، ردیاب شخصی ، ردیاب افراد ، GPS و صدها نام دیگر که بارها و بارها آنها را شنیده ایم.
اما ردیاب چیست و چه کاری انجام می دهد؟

ما در این مقاله قصد داریم به تمامی این موارد بپردازیم و باهم ببینیم که ردیاب چیست؟ و این جی پی اس ها چه کمکی به ما می توانند بکنند؟

نحوه کار کرد ردیاب ها چگونه است؟

بیشتر اوقات ما خودروی خود را در مکانی پارک می کنیم و به سر کار می رویم و یا حتی ممکن است برای خرید به فروشگاهی برویم.

هنگامی که بر می گردیم، انتظار داریم که ماشینمان سر جای خود باشد.
اما برای خیلی ها خلاف این رخ می دهد، و زمانی که می خواهند سوار وسیله ی نقلیه خود شوند با جای خالی ماشین مواجه می شوند.

امروزه حیوانات خانگی مخصوصا سگ ها و گربه ها، عضو جداناپذیر بسیاری از خانواده ها شده اند.

حیوانات خانگی معمولا بسیار بازی گوش هستند و ممکن است به دلایل مختلف گم شوند.

روزانه با آگهی های بسیاری مواجه می شویم که افراد بسیاری حیوانات خانگی خود را گم کرده اند و حاضر هستند هر کاری انجام دهند تا دوباره آنها به زندگیشان بازگردند.

و یا در بسیاری از خانواده ها افرادی هستند که دارای بیماری های خاصی مانند آلزایمر و یا اختلالات عصبی هستند.

این خانواده ها همیشه باید نگران این موضوع باشند که مبادا عزیزانشان از خانه خارج شوند و یا اگر از خانه خارج می شوند مبادا در پیدا کردن مسیر برگشت دچار مشکل شوند. برای حل مشکل این افراد باید چه کاری انجام داد آیا باید آنها را در خانه حبس کنیم و اجازه ی خارج شدن از خانه را به آنها ندهیم؟

این موارد و بسیاری از موارد دیگر می توانند برای ما مشکلاتی متعددی را ایجاد کنند. برای جلوگیری از این مشکلات باید چه کاری انجام داد.

همه ی ما حتما با نام هایی مثل: ردیاب، ردیابی گوشی، دستگاه موقعیت یاب، جی پی اس خودرو، ردیاب آنلاین، ردیاب افراد و… حداقل یکبار برخورد کرده ایم.اما ردیاب چیست و چه کاربردی برای ما می تواند داشته باشد.

 

ردیاب و جی پی اس چیست؟

ردیاب ها دستگاه های الکترونیکی هستن که ابعاد و اندازه های مختلفی دارند که به کمک ماهواره هایی که در فضا در حال چرخش هستند، موقعیت جغرافیایی دستگاه را بر روی نقشه برای ما مشخص می کنند.

به کمک ردیاب می توان به راحتی موقعیت دقیق و مسیر تردد اشخاص و یا وسیله ای که ردیاب به آن متصل شده است را پیدا کرد.

ردیاب یا GPS در واقع مخفف Global Positioning System است که به معنا سیستم موقعیت یابی جهانی می باشد.

تمام ردیاب های استاردارد، دارای یک گیرنده ی GPS می باشند که از طریق ماهواره ها سیگنال هایی را ردوبدل می کنند و موقعیت مکانی دستگاه را مشخص می کنند.

جی پی اس ها از این طریق می توانند موقعیت دقیق جغرافیایی گوشی موبایل، خودرو و هر وسیله ای که GPS به آن متصل شده است را بر روی نقشه برای شما به نمایش بگذارد.

ماهواره هایی که موقعیت مکانی جی پی اس ها را مشخص می کنند اولین بار در سال 1978 توسط آمریکا و برای اهداف نظامی به فضا فرستاده شده اند.

تعداد این ماهواره ها تا به امروز به 32 عدد رسده است که در طول روز هر کدام از این ماهواره ها حداقل 1 بار به دور کره زمین می چرخند.در هر نقطه از کره ی زمین، 4 تا 9 ماهواره وجود دارد که به صورت همزمان آن موقعیت جغرافیایی را پوشش می دهند.

دقت دستگاه های جی پی اس بسیار بالا می باشد، همان طور که گفته شد در هر نقطه از کره ی زمین و با هر شرایط آب و هوایی، حداقل 4 ماهواره وجود دارد که توانایی دریافت سیگنال را از ردیاب ها دارند و نباید نگران این موضوع باشیم که نقطه ای خارج از دسترس ماهواره ها باشد.

 

ردیاب ها و جی پی اس ها چگونه کار می کنند

 

انواع ردیاب

ردیاب ها در صنایع مختلف و برای کار های گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند. در ایران ردیاب های گوناگونی وجود دارد که ما در اینجا چندین مورد از این کاربرد ها را مورد بررسی قرار می دهیم تا بیشتر با ردیاب ها و کارایی های آنها آشنا شویم.

 

جی پی اس خودرو

جی پی اس ماشین یکی از پر کاربردترین ردیاب ها است. امروزه شمار استفاده از ردیاب خودرو بسیار افزایش یافته و همینطور هم رو به افزایش است. با زیاد شدن روز افزون قیمت خودرو، نصب جی پی اس خودرو یکی از مهم ترین کار هایی است که برای حفظ امنیت خودرو خود باید انجام داد.

جی پی اس خودرو انواع مختلفی دارند و هر کدام دارای قابلیت های منحصر به فردی هستند. اما اصلی ترین کاری که یک جی پی اس خودرو باید انجام دهد، ردیابی خودرو است.

زمانی که یک ردیاب ماشین را بر روی خودرو نصب می کنیم قادر به این هستیم که در هر مکان و زمانی که بخواهیم وسیله ی نقلیه ی خود را ردیابی کنیم.

اکثر GPS ها این کار را از طریق پیامک انجام می دهند و باید کدی را به دستگاه ارسال کنیم تا ردیاب فعال شود و موقعیت جغرافیای دستگاه را برای ما ارسال کند.

اما جی پی اس ها با قابلیت های بیشتری هم در بازار موجود می باشد. GPS ها کم کم جای دزدگیر ها را در خودرو ها می گیرند، زیرا ردیاب هایی وجود دارند که اطلاعات کاملی از خودرو به ما می دهند.

به عنوان مثال؛ به محض باز شدن درب خودرو، ما را از این موضوع مطلع می کند و یا می توانیم تنظیماتی را برای ردیاب در نظر بگیریم که وقتی که خودرو از یک محدوده ی مشخصی خارج شد، ما را مطلع سازد.

بسیاری از ردیاب های خودرو، دارای قابلیت شنود هم می باشند و ما می توانیم هر زمان که خواستیم، صدای اطراف دستگاه را گوش دهیم و متوجه شویم که در داخل کابین خودرو چه می گذرد.

یکی از قابلیت های کاربردی جی پی اس ماشین، ارائه ی مسیر های پیموده شده می باشد. اکثر جی پی اس ها دارای چنین قابلیتی می باشند و بر روی نقشه مسیر هایی که خودرو در چند سال اخیر پیموده است را مشخص می کند.

هم چنین یکی از کاربردی ترین قابلیت جی پی اس ها می تواند این باشد که در صورت لزوم، می توانیم خودرو را خاموش کنیم و اجازه حرکت به خودرو را ندهیم.

بسیاری از شرکت ها و کمپانی هایی که دارای وسایل نقلیه متعددی هستند و می توانند از جی پی اس خودرو برای کنترل وسایل نقلیه شرکت استفاده کنند و خودرو ها را تحت نظارت خود قرار دهند.

استفاده از جی پی اس خودرو یکی از مهم ترین کارهایی است که برای حفظ امنیت وسایل نقلیه خود باید انجام دهید.

قیمت ردیاب و جی پی اس خودرو
نصب جی پی اس خودرو، بسیار آسان است،پشت اکثر ردیاب های خودرو یک آهن ربا تعبیه شده است تا به راحتی بتوان در هر نقطه از ماشین نصب کرد.
جی پی اس خودرو در انواع مختلف و مدل های متنوعی تولید می شوند.

اکثر جی پی اس ماشین ها ظاهر ساده ای دارند و با آهن ربایی که در آنها تعبیه شده است می توان آنها را به هر نقطه ای از ماشین متصل کرد.

اما ردیاب هایی هم موجود می باشد که ظاهر متفاوتی دارند. یکی از متفاوت ترین و نا محسوس ترین این جی پی اس ها ردیاب شارژر فندکی است که دقیقا مثل یک شارژ فندکی خودرو می باشد که علاوه بر شارژ دستگاه های خود با این دستگاه، امکان شنود و ردیابی خودرو هم به وسیله ی این شارژ فندکی وجود دارد.

 

ردیابی گوشی

یکی دیگر از کاربرد های ردیاب ها، ردیابی گوشی می باشد.

از مهم ترین دغدغه های خیلی از افراد، نگرانی در مورد گم شدن و یا به سرقت رفتن تلفن همراهشان است و  اکثر مردم نمی دانند بعد از این که تلفن همراهشان به سرقت رفت و یا گم شد، چه کاری باید انجام دهند.

خیلی ها به دنبال ردیابی گوشی با جیمیل هستند و یا می خواهند کنترل گوشی از طریق جیمیل را انجام دهند اما اگر فرد سارق با این موضوع آشنا باشد هر چه سریعتر جیمیل موبایل را از دسترس خارج می کند به همین دلیل نمی توان ردیابی گوشی از طریق جیمیل را، راهی مناسب برای پیدا کردن موبایل دانست.

ما می توانیم با استفاده از تراشه ردیابی موبایل به راحتی گوشی موبایل خود را ردیابی کنیم و در صورت گم شدن و یا به سرقت رفتن دستگاه، به راحتی محل دقیق دستگاه را پیدا کنیم. برای ردیابی سریع گوشی، استفاده از تراشه ردیابی موبایل بهترین و سریع ترین راه ممکن است.

در فضای وب با افراد بسیاری برخورد کرده ایم که به دنبال ردیابی گوشی همسر خود و یا ردیابی گوشی دیگران هستند. در اینجا باید این نکته را یادآوری کنیم که ردیابی گوشی دیگران بدون اطلاع فرد، غیر قانونی می باشد و فرد مورد نظر می تواند بابت این موضوع پیگیری قضائی انجام دهد.

 

ردیاب حیوانات

با به سرپرست گیری حیوانات به عنوان حیوان خانگی، حفظ امنیت آنها جزو وظایف اصلی ما محسوب می شود. افراد بسیاری هستند که هنگامی که حیوان خانگی خود را برای تخلیه انرژی، به بیرون از منزل می برند، مدام نگران این هستند که مبادا اتفاقی برای حیوانات خانگیشان پیش آید.

بارها در سطح شهر و فضای وب با آگهی های بسیاری روبرو شده ایم که افرادی حیوانات خانگی خود را گم کرده اند و یا آنها را به سرقت برده اند و برای این که حیوانات خانگی خود را دوباره به کانون گرم خانواده برگردانند، حاضرند مژدگانی های کلانی دهند، اما متاسفانه در بسیاری از مواقع شاهد این هستیم که هیچ گاه این حیوانات به خانه هایشان باز نمی گردند.

از آنجایی که ما وظیفه ی خود می دانیم که حیوانات خانگی خود را خوشحال ، سالم و ایمن نگه داریم. تکنولوژی می تواند کمک بسیاری در این زمینه به ما کند. با افزایش جمعیت حیوانات خانگی در خانواده ها شاهد افزایش استفاده از جی پی اس حیوانات هم هستیم.

 

خرید ردیاب سگ

 

طریقه استفاده از ردیاب حیوانات هم دقیقا مثل مابقی ردیاب ها می باشد با این تفاوت که می توان آنها را به راحتی به قلاده ی حیوانات متصل کرد. در واقع ما از ردیاب های شخصی و ردیاب افراد هم می توانیم برای ردیابی حیوانات خود استفاده کنیم و تفاوت بسیاری با هم ندارند.

همانند ردیاب های دیگر برخی از ردیاب حیوانات هم دارای سیم کارت می باشند و قابلیت شنود از راه دور را هم دارا هستند و ما می توانیم از راه دور از اوضاع حیوان خانگی خود مطلع شویم.

ردیاب حیوانات فقط برای حیوانات خانگی استفاده نمی شوند. در صنعت دامداری هم از این جی پی اس ها، زیاد استفاده می شود و بسیاری از دامدارن از این ردیاب ها، برای کنترل دام های خود استفاده می کنند و مانع از گم شدن آنها و یا به سرقت رفتن آنها می شوند.

 

قیمت ردیاب ارزان برای حیوانات

اکثر ردیاب ها دارای اپلیکیشن هستند و درون برنامه تمام مسیر های پیموده شده، سرعت و میزان کالری مصرف شده توسط آنها را مشخص می کند. همانند ردیاب افراد، ردیاب حیوانات هم دارای قابلیت حصار می باشند و ما می توانیم منطقه ای را بر روی نقشه مشخص کنیم و به محض خارج شدن دوستان کرکیمان از این منطقه، دستگاه به طور خودکار این موضوع را به ما اطلاع می دهد.

در خرید ردیاب حیوانات باید دقت کنیم که حتما از ردیاب هایی استفاده کنیم که از دقت موقعیت یابی بالایی بر خوردار باشند، حتما ضدضربه و ضد آب باشند و حجم کوچکی داشته باشند که زیاد جلب توجه نکند.

قیمت ردیاب زیر پوستی سگاما ردیاب هایی هم هستند که در فضای وب با آنها بر خورد کرده ایم و به ردیاب زیر پوستی حیوانات معروف هستند.

عملکرد این ردیاب ها به این صورت است که از طریق یک سرنگ، یک ردیاب میکروچیپ را به زیر پوست حیوان تزریق می کنند و این ردیاب کوچک تا همیشه به همراه حیوان خانگی ما می ماند.

این ردیاب ها، کوچکترین ردیاب دنیا به حساب می آیند.

قیمت ردیاب زیرپوستی حیوانات بسیار متغیر است و به علت قیمت زیاد این میکروچیپ ها، ردیاب زیر پوستی حیوانات طرفداران زیادی ندارند.

در واقع از این ردیاب های زیر پوستی بیشتر برای حیوانات کمیابی که در حال انقراض هستند و در حیات وحش آزادند استفاده می شود. که برای کنترل آنها از این میکروچیپ ها استفاده می کنند، تا آنها را تحت نظر داشته باشند.

ردیاب افراد

در هر خانواده ای، افرادی هستند که دارای مشکلات و بیماری های خاصی هستند.

بیشتر خانواده ها برای این که برای عزیزانشان مشکلی پیش نیاید اجازه ی خارج شدن از منزل را به آنها نمی دهند و همیشه برای خارج شدن از منزل فرد دیگری هم به همراه این افراد می فرستند که مبادا مشکلی برایشان پیش آید و یا مسیر برگشت به خانه را فراموش کنند.

در این موارد می توانیم از یک ردیاب افراد استفاده کنیم و به عزیزانمان این اجازه را بدهیم تا مثل فردی عادی در جامعه رفتار کنند و همچنین خیال ما هم از این بابت راحت باشد و نگرانی از این موضوع نداشته باشیم.

ردیاب های شخصی غالبا دارای ابعاد کوچکی هستند و می توانید به راحتی داخل جیب و کیف عزیزانتان قرار دهید.

همچنین بسیاری از ردیاب های شخصی دارای شنود از راه دور می باشند و می توانید صدای اطراف دستگاه را به راحتی شنود کنید و از اوضاع و احوال عزیزانتان مطلع شوید که معمولا با نام شنود سیم کارتی شناخته می شوند.

خرید ردیاب افراد و شخصی

ردیاب شخصی و ردیاب افراد را می توان برای کودکان هم استفاده کرد.

در جامعه پر مشغله ی امروزی، پدر و مادران اکثرا شاغل هستند و فرزندان مجبور هستند به تنهایی به مدرسه بروند و این موضوع باعث می شود که والدین همیشه دل نگران فرزندان خود باشند. در این شرایط استفاده از یک ردیاب کودک می تواند بهترین راه حل برای رفع این نگرانی ها باشد.

البته ردیاب هایی مختص کودکان هم وجود دارد که به ساعت مچی هوشمند ردیاب آنلاین کودک شناخته می شود و برای کودکان بسیار جذاب تر هم هستند و کودکان بیشتر مشتاق به استفاده از آنها هستد.

یکی از قابلیت های مهم ردیاب شخصی، قابلیت حصار می باشد که در عین سادگی خیلی کاربردی می باشد. قابلیت حصار به این صورت کار می کند که شما بر روی نقشه منطقه ای را مشخص می کنید و در صورت خارج شدن افراد از این منطقه، به شما اطلاع می دهد.

بسیاری هستند که به دنبال ردیاب تزریقی و ردیاب زیر پوستی برای اشخاص می گیردند که البته که این گونه ردیاب ها بیشتر در فیلم های اکشن و جنایی استفاده می شوند.

در واقعیت برای ردیابی اشخاص، نیازی به استفاده از ردیاب تزریقی نیست و می توان از ردیاب افراد استفاده کرد.

استفاده از ردیاب اشخاص بسیار راحتر است و ردیاب شخصی ارزان تر از ردیاب تزریقی هم است و به همین دلیل استفاده از ردیاب زیر پوستی مرقوم به صرفه نیست.

در اینجا قصد داریم چند مورد از این ردیاب ها را معرفی کنیم تا بیشتر با آنها آشنا شوید.

ردیاب طرح سیم شارژر که همانطور که از اسم این دستگاه مشخص است، به شکل کابل USB می باشد و به کمک سیم کارتی که به دستگاه متصل می شود، قابلیت شنود هم دارا می باشد. یکی از معایب این دستگاه نداشتن باتری است و باید به پورت USB متصل باشد تا انرژی مصرفی دستگاه از این طریق تامین شود.

یکی دیگر از ردیاب های کاربردی موجود، ردیاب طرح فلش مموری می باشد که به شکل یک فلش مموری معمولی می باشد. این جی پی اس یک ردیاب نقطه زن به حساب می آید که سیم کارت خور است و در دسته ی ردیاب شنوددار به حساب می آید. یکی از معایب این دستگاه، شارژ کم دستگاه است و با هر بار شارژ فقط به مدت 2 الی 3 ساعت قابل استفاده است.

 

همین حالا برای خرید ردیاب کلیک کنید.

بهترین ردیاب ها

بهترین ردیاب ها چه خصوصیاتی دارند؟

هر یک از ردیاب ها دارای مزایا و معایب مختلفی هستند، اما این موضوع که قصد ردیابی چه چیزی را دارید به نوع ردیابی که انتخاب می کنید بستگی دارد. اما همه ی ردیاب ها باید یکسری خوصوصیات مشخص داشته باشند.

مهم ترین خصوصیتی که یک ردیاب باید داشته باشد، قابلیت مکان یابی دقیق است که خیلی از جی پی اس ها بر خلاف اسمشان، مکان یابی را، دقیق انجام نمی دهند و دارای خطا می باشند.

یکی از مهمترین خصوصتی که یک جی پی اس باید داشته باشد ابعاد آن است. ابعاد ردیاب ها نباید زیاد بزرگ باشد به صورتی که خودنمایی کنند، زیرا اکثر ردیابی هایی که استفاده می کنیم، باید به صورت نا محسوس باشند.

یکی دیگر از مزیت های ردیاب های تازه به بازار آمده، قابلیت شنود از راه دور می باشد.این قابلیت که جدیدا به اکثر ردیاب ها اضافه شده است، این امکان را به شما می دهد که صدای اطراف دستگاه موقعیت یاب را شنود کنید و مطلع شوید که در اطراف جی پی اس چه می گذرد.

یکی از معایب خیلی از ردیاب ها، مدت زمان شارژدهی دستگاه می باشد. در خرید ردیاب حتما به این موضوع دقت کنید که مدت شارژدهی جی پی اسی که خریداری می کنید چه مقدار است. زیرا اکثر ردیاب ها شارژی هستند و اگر نتوانند مدت زمان طولانی با یکبار شارژ دستگاه، از آن ها استفاده کرد، این موضوع باعث سخت شدن موقعیت یابی می شود.

اکثر ردیاب ها موقعیت یابی را از طریق GPS انجام می دهند اما در برخی از ردیاب ها قابلیت LBS هم قرار داده شده است که در صورت نبود آنتن GPS دستگاه، موقعیت یابی را از طریق LBS انجام می دهد.

LBS از طریق آنتن های مخابراتی ردیابی را انجام می دهد و همیشه دارای 50 تا 500 متر خطا می باشد و قادر به موقعیت یابی دقیق نیست.پس باید در خرید موقعیت یاب به این نکته دقت کرد که دستگاه فقط از طریق LBS عمل موقعیت یابی را انجام نمی دهد و حتما یک دستگاه جی پی اس است.

یکی از قابلیت هایی که برخی از ردیاب ها دارند، قابلیت حصار می باشد.همان طور که قبلا هم اشاره کردیم قابلیت حصار به این صورت عمل می کند که بر روی نقشه منطقه ای را مشخص می کنید و به محض خارج شدن دستگاه از این محدوده به به شما اطلاع می دهد که دستگاه از منطقه ی مشخص شده خارج شده است.

همچنین جی پی اس هایی هم به تازگی عرضه شده اند که با نام ردیاب دوربین دار شناخته می شوند. همان طور که مشخص است این جی پی اس ها علاوه بر قابلیت مکان یابی دارای دوربین مخفی هم می باشند که امکان رصد کردن فضای اطراف ردیاب را هم دارید.

 

ما در اسمارت سکرت با تولید این مقاله، تمام تلاش خود را کرده ایم تا تمام اطلاعات در مورد ردیاب و جی پی اس ها را در اختیار شما قرار دهیم تا بدانید ردیاب چیست و چه کمکی به شما می کند و در هنگام خرید ردیاب به مشکلی برخورد نکنید.

 

کالای دیجیتال لوازم خانگی دوربین مداربسته انرژی خورشیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *